joi, 5 ianuarie 2012

Responsabilitatea publicarii gandurilor

Din punctul meu de vedere, atunci cand alegi sa-ti faci publice gandurile, mai ales in forma scrisa (ce ramane publica vreme indelungata si poate fi, cu usurinta, folosita in folosul sau impotriva ta) ar trebui sa te preocupe cateva … “norme de buna conduita” sa le spunem.

Inspiratia acestui post  a venit in urma articolului domnisoarei Cristina Cioba - Miss Sunshine  (care a fost sters ulterior, inlocuit cu unul in care prezinta scuze) la adresa Printesei Urbane  (om cu studii, vechime si talent in ale scrisului), o persoana deosebit de calda, inteligenta si diplomata totodata.
Alte date, deocamdata, se mai pot gasi si la Alexandra Albu, inteleg ca ea a fost “detectiva” noastra :) posibil sa mai fi scris si alti bloggeri care au asistat la subiect (penibil si demn de corectat), imi cer scuze ca nu ii stiu, nici nu vreau sa amplific problema (si asa grava, zic eu), eu imi exprim parerea despre atitudine in sine.
Se gasesc acolo tote datele unei mici furtuni (intr-un pahar) iscata de o domnisoara teribilista si … mai subtire la capitolul diplomatie, sa zicem.
Nu contest ca af fi talentata in cateva domenii (mai mult autointitulat) dar la cateva din “regulile” enuntate mai jos … ar mai avea de lucru.
Logoreea nu este suficienta, la multi abunda in adolescenta, insa trebuie sa fie si fondata si de calitate, depinde ce teluri ai, desigur.
Sper ca domnisoara sa inteleaga ce a gresit, sa lase deoparte incapatanarea caracteristica varstei si macar sa invete ceva, maturizarea inseamna multe lucruri (unele de-a dreptul dureroase) iar asumarea propriilor fapte mi se pare ceva esential.

Ordinea este aleatoare, desigur toate sunt interconectate:

Corectitudinea si acuratetea stilului
Aici as include: de la scrisul corect (gramatical si topic) in limba in care alegi sa publici, pana la o exprimare fluenta, reverentioasa, adaptata la segmentul de public caruia i te adresezi, desigur fara a-ti pierde din personalitate sau a-ti afecta calitatea gandurilor exprimate.
Un text usor de parcurs ii ofera incantare cititorului si te asigura ca va reveni la tine, nu in ultimul rand, poate pregati terenul pentru o frumoasa prietenie (ca doar socializarea este motorul principal al blogger-itului :) ).
Un om pe care “il intelegi din prima” pare sa te invite la continuarea dialogului. Mai mult decat exprimarea propriilor ganduri, avem nevoie sa ni se confirme diverse lucruri (credinte, informatii, date, pareri) si acest deziderat este usor de obtinut numai daca ceea ce ai scris este si perceput asa cum ai dorit.
Imi dau silinta ca intotdeauna textele mele sa indeplineasca cel putin aceste cerinte. Nu mi-e rusine sa folosesc DEX-ul, de fiecare data cand simt nevoia, sau dictionare in caz de neologisme sau barbarisme, nimeni nu s-a nascut invatat, iar in "secolul vitezei luminii" exista cu siguranta ceva ce ti-a scapat pana acum.

Corectitudinea informatiilor oferite
Mi se pare esential ca informatiile ce alcatuirsc un text sa fie corecte. De informatii incorecte sau care doresc sa distorsioneze adevarul, incercand astfel sa manipuleze, este mult prea plina mass-media, sper ca, macar prin aceasta minunata unealta, care este Internet-ul, sa avem acces la informatii corecte, documentate, argumentate, cu cat mai multe surse publicate.
Eu nu public niciodata un text fara sa-l salvez de mai multe ori (mi se pare puerila faza cu “am sciiis dar mi s-a steeeers/am pierduuuut/mi-a mancat catelu' temaaaa”, n-avem 5 ani, o minima seriozitate, va rog!), sau fara sa-l corectez, bibiblesc, smotocesc, si de obicei cam las sa se “coaca” macar o noapte. Nu consider ca astfel isi pierde din valoare (ba dimpotriva) sau ca nu mai este “spiritual”. Decat sa public ganduri asternute in graba, sau infierbantate de anumite subiecte, mai bine le “rontai”, imi dau timp sa le privesc din mai multe perspective, ma documentez (uneori am ajuns sa nici nu mai public sau dimpotriva sa fie cu atat mai valoroase datorita documentatiei).
Poate ca in timp o sa-mi devina mai usor scrisul si nu voi mai avea nevoie de atat de mult timp de la prima fraza asternuta pana la publicarea textului, dar chiar si cand voi scrie dintr-o suflare o pagina, tot voi simti ca macar o parcurgere a textului, pentru corectura, datorez cititorilor mei, inainte de a publica.

Asumarea responsabilitatii pentru cele declarate
(completare la paragraful de mai sus) Faptul ca las sa se “coaca” nu inseamna ca nu am pareri proprii, ca mi-e teama sa spun ce gandesc sau ca ma las influentata (voit sau nu) dar consider ca-mi e mai bine sa am eu o opinie foarte clara despre un subiect, inainte de a-l lansa in lume, ca fiind o comvingere a mea. Iar atunci cand voi fi pusa in fata oricatui text scris de mine, sa pot spune cu toata inima “da, eu am scris asta, a fost cat de corect/adevarat s-a putut la momentul respectiv  si imi asum responsabilitatea”.
Desigur se pot face si versuri sau literatura, dar nu acesta este subiectul aici :)

O conduita corecta fata de “colegi” 
Poate ca sunt eu prea noua in treaba asta cu bloggeritul sau in lumea virtuala, dar nu cred ca aici se aplica alte reguli decat cele ale bunului simt, pe care mai toti le-am invatat in “cei 7 ani de-acasa”.
La mine nu au dat gres niciodata, nu am fost admolestata virtula (inca :) ) niciodata, pentru ca intotdeauna m-am purtat respectuos, fara sa desconsider persoana sau munca cuiva, mi-am castigat prieteni si un bagaj imens de informatii prin faptul ca am respectat. Si asta nu m-a costat nimic (in afara de timp), nu am renuntat la propriile-mi pareri, desi uneori am fost in contradictoriu, nu am fost mai putin spirituala sau lipsita de umor ori discernamant. Am stiut sa ma adaptez in functie de interlocutor, pentru ca de la orice persoana ai de invatat, pierzi mai mult daca “ii dai cu Flit”(trebuie sa platesc ceva pt reclama la produs? :) ) sau te contrezi. Mai bine te documentezi, vezi daca ai dreptate sau daca el/ea are dreptate, vi cu argumente, si astfel ai de castigat ca ai mai invatat ceva nou. Decizia e a ta, cum sa abordezi situatia in continuare, indiferent cine a gresit.

Nu fura
Blogerii mi se par extrem de valorosi, impartasesc din experinta lor de viata/cunostintele lor, tu esti liber sa discerni sau sa aprofundezi daca nu esti sigur de informatii.
Continui sa-i citesti daca iti plac (ca si persoana sau teme abordate) sau treci mai departe, este o abundenta, multi sunt absolut geniali, nicicand accesul la informatie nu a fost mai facil.
De ce sa nu apreciezi munca unui om, dorinta de a impartasi ceva (lucruri preponderent pozitive si care indeplinesc cerintele de mai sus, mai ales), si sa i te adresezi cu injurii si batjocura, desi poate odata (chiar ai declarat ca) l-ai admirat?
Nu este fatarnicie, poate ca l-ai admirat dar pe parcurs unul din voi s-a schimbat in asa masura incat nu va mai pouteti suporta unul pe celalalt, dar de la asta pana la a fura (a-ti insusi, in cazul in speta) munca sau identitatea unei alte persoane … mi se pare nedemn pt o fiinta umana.
A te inspira din creatia cuiva mi se pare ok, persoana respectiva asta si-a dorit: sa iti inspire ceva, eventual sa-ti smulga si o replica, sunt sigura ca oricine se bucura cand este “bagat”in seama, cand este laudat mai ales, dar eu personal accept si criticile pt ca am de invatat din ele.
Dar sa incerci sa copiezi gandurile si modul de exprimare ale altei persoane (nu mai vorbesc despre identitate), ale cuiva pe care il cunosti, cu care ai dialogat, si mai aveti si prieteni comuni, deci nu e ca si cum nu stie nimeni :)
A … si nu merge cu “e blogul meu si scriu ce/cum vreau pe el”, nu, ai o responsabilitate, l-ai facut public, oricine il poate citi, lezeaza retina/inteligenta/multe alte simturi, iti asumi raspunderea. Nu vrei sa-ti asumi raspunderea, nu-l faci public, dai acces doar prietenilor, te harjonesti cu ei, nu-ti mai place poti sa-l stergi. Atunci cand e public trebuie sa fi constient ca ce scri acolo poate veni sa te traga de urechi peste o vreme, chiar daca ai scris niste bazaconii intr-o noapte de nesomn.

Toate aceste reguli eu le-as numi simplu
“Respectul pentru cei ce te vor citi”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu