joi, 2 februarie 2012

Cocareli …. (briose cu morcov si portocala)



Adica coca, aluat, copturi, carbohidrati, din astea … complet nesanatoase pt trup, doar daca sunt in exces :)

Cei doi copilasi gingasi ai mei mi-au dat o vacanta pe care nu o estimasem, adica domnisorul de 2 ani si 3 luni a vrut la gradinita cu sora-sa. Vrut rau, cu trezit noaptea ca “eu veau a ghinita”, nu matzait pasnic pe langa usa cand pleca fata, cum facea pana acum. Deci l-am dus.
Am luat-o in gluma, am zis ca merge o zi, o sa urle pe acolo si n-o sa-i mai trebuiasca daaaar deja e a treia zi, n-are nici o jena, parca s-a nascut acolo, acum e cu matzaiala cand incerc sa-i impachetez sa-i iau acasa. Maine ii facem si formele complete de incorporare, vedem cat ne tine. Teama de noi bronsiolite ma streseaza cel mai tare, dar suntem pe baricade, ori ca le ia de la sora-sa, ori direct de la gradinita, cam tot aia e, la psihic sigur ii face bine sa mearga, si mie ... :)

 Asa … in timpul ramas liber intre diverse smotruri (ca daca tot sunt plecati amandoi juma' de zi, am zisa sa profit), am inceput sa culinaresc. De-astea oarecum clasice, nu dinalea ovo-lacto-vegetariene - vegano (wannabe) cum se intampla sa ne apara pe masa, in 50% din cazuri.

 La ora 5 (cand se aduna poporul pe langa casa, cum ar fi), avem setata “masa de desert”, adica un dulce caruia i se aloca o masa intreaga, masa aparuta din necesitatea de a scapa de vesnica intrebare, de la fiecare masa “da' la desert ce avem?”. Deci se mananca ceva, desert de sine statator, fara a-l combina cu mancare (deci fara prostii “n-ai mancat tot deci nu primesti desert”, nu vrem ca desertul sa fie o recompensa, sa se asocieze, psihic cu diverse, pe care sa ne chinuim sa le tratam mai tarziu).
Uneori avem salata de fructe, alteori cate o tarta, alteori inghetata, budinci, "bomboane" raw-vegan, miere cu diverse seminte/fructe in ea sau ce-mi mai trece mie prin cap.
Astazi am incercat un aluat pe care il pandeam demult.

Reiterez faptul ca eu sunt cam tufa la bucatarie, adica la fineturi, ca de supravietuit supravietuim, nu s-a plans nimeni … prea des :)

 Si aveam in minte o prajitura cu morcovi … sa mai salvez ce se poate din jumbo-morcovii de prin camara (oare cat or fi de sanatoase chestiile jumbo care acapareaza un segment din ce in ce mai mare de piata?!), care au cartit si la sucul de fructe (care teoretic ar trebui sa fie numai si numai din fructe sau numai si numai din legume, ca sa se bucure stomacul nostru pe deplin) si la salatele de cruditati.

Alesem acum cateva zile o reteta de pe culinar.ro pe care am pierdut-o intre timp pentru ca nu salvasem locatia, daaaar mi-am amintit ca vazusem odata ceva la Cookie, si am cautat, si am gasiiiit! La fix ca sa mai streg de praf (si de panze de paianjen, fie vorba intre noi) si tavile frumoase ce mi le-am luat din Dubai, deci am schimbat ideea de prajitura in tava cu cea de briose, care idee ar trebui sa fie ceva mai atragatoare pentru gugustucii ce le vor manca cu kefir, azi la “five o'clock”.

Reteta este excelenta pentru o bucatareasa anti-talent asa ca mine.
Lasasem un aluat de paine (eu o fac mereu cu lapte in loc de apa, este simplu de facut si absolut mortala) la crescut pe calorifer cand am plecat dimineata sa duc copiii la gradinita, cand am venit era numa' bine bulbucat, l-am aruncat in cuptor si cat s-a umplut casa de miros am avut timp suficient sa caut si sa procesez reteta.

Deci reteta … de la easypeasty citire (care e defapt de la Boo citire :) ) suna cam asa:
"
75g unt topit
sucul si coaja a doua portocale (Boo nu a pus coaja, ca bine a zis ea ca e plina de caca, chimicale, stiti voi)
1 ou
100g morcovi rasi
300g faina
2 lingurite de praf de copt
100g zahar (Boo le-a facut cu zahar brun si mai putin, morcovul e destul de dulce anyway)
1/2 lingurita scortisoara
"
Si explicatiunea:
"
Se amesteca ingredientele uscate intr-un bol, punand si un praf de sare. “Udaturile” se amesteca separat cu un tel, in ele se incorporeaza morcovii rasi si apoi toata chestia asta se toarna peste alea uscate, amestecand lejer (sa ramana cosistenta lumpy asa, nu foarte omogena). Se toarna maglavaisul cu lingura in tava de briose tapetata cu hartiute speciale sau unsa cu unt/ulei. Se coc briosele in cuptorul preincalizt la 170C.
"
(copy-paste-ul sa traiasca!)

Am compilat cateva informatii si de la Ralu, v-am spus ca sunt afona, nu stiam sa apreciez, spre ex, cam cate vor iesi sau cat trebuie sa stea la cuptor.
Totul a fost mult mai simplu decat ma asteptam insa. Cantitate: 12 briose grasute, cuptor intre 15 si 25 de minute, dupa ochi/pofta.

Inceputul a fost anevoios: da-i si cantareste si masoara si strecoara (ei, ma alint si eu, a fost floare-la-ureche :) ).
Maglavaisurile in diverse statii, aratau cam asa (sa nu va radeti de “cartea mea de bucate”, da?)


Faina de la tara, de la campie, de la mamaia mea, oua din piata de la tarani, zahar brun, pentru ca si eu folosec mult dinasta, coaja nu am ras nici eu pt ca sunt foarte deacord cu argumentul, unt facut in casa (pe principiul: adunat grasimea de la laptele care vine la poarta de 3 ori pe sapt, pus la congelator, de la 5-6 sticle de 2L ies cam 200gr unt (se freaca pur si simplu grasimea, cu mixerul, pana iese tot lichidul, apoi se mai storce putin si iese un bolovan de unt, dupa refrigerare, ne-sarat, ne-chimizat, ne-industrializat), mai bine laptele degresat si untul mancat separat, in cantitate modica). 

Recunosc ca pita era deja afara din cuptor, si sub servet, cand m-am apucat sa impreunaez ingredientele.

Am stat si m-am gandit daca sa bag mixerul in “compozitia umeda” dar am zis ca nu merita pt asa cantitate, si bine am facut, ca altfel nu stiu cum arata morcovul … mixat :) Insa singura scula de tel, pe care am dibuit-o prin sertar era cam … descentrata (in motive de copii care “culinaresc” cot la cot cu mine, unele lucruri am considerat ca merita sacrificate) :)


Ingredientele umede numai … incorporate nu aratau, ma rog, le-am trantit peste cele granulate. Dupa ce am mestecat toate ingrediantele cu telul firav ... arata si mai jalnic(telul), am decis ca nu-i pt treburi din astea ... dure, inca mai cuget daca sa-l arunc sau nu.


Apropo de “dure”, eu am mai stors inca o jumatate de portocala, ca nu se adunau bine toate alea prin castron, si cum in reteta nu s-a specificat cati ml de suc :) … am zis ca uneori marimea conteaza, deci e bine sa fie mai mult(suc)/mari(portocalele) :)
Am turnat maglavaisul in forme, cu lingura, conform instructiunilor, arata intr-un mare fel … neapetisant, dar am avut incredere :)


Cuptorul era deja bine preincalzit, de vreo ora asa, remember painea? :)
Le-am pazit si m-am minunat de aromele ce purcedeau prin toata casa.
Dupa vreo 10 min erau bulbucate bine (data viitoare pun mai putin aluat in forma) dar inca pareau umede, si cum cel mai adesea o dau in bara ca … tiganul la mal, adica la faza de cuptor … am avut emotii. Pe margini pareau facute (deci cu risc de a se arde pe fund) dar interiorul nu prea … si ca de obicei am aplicat tactica: mai bine le razui si vedem noi ce ramane de mancat decat sa ramana necoapte ca nu le mananca nici cucu, am incrucisat degetele si le-am mai lasat pana la 20 de minute.

O tava am scos-o, una am mai lasat-o 5 min in cuptor, dupa ce am stins focul, inca 5 min lasate sa se racoreasca in tava. S-au scos extrem de usor (nu uitati sa ungeti formele cu ceva) si au iesit la fix.
Tavile sunt exceptionale, si au fost doar 9, respectiv 14 AED (1AED este echivalent cu 1Ron), pe alte aluaturi se vad mult mai bine formele frumoase, cand intorci briosele cu susul in jos. Eticheta rezista in continuare :)


Eu am mancat doar doua pana acum, dar e abia ora 13 :) ma abtin - ma abtin, bine ca nu-s f multe si m-ar mustra constiinta daca as mai manca, sunt innebunitoare de-a dreptul, stiu ca e ceva extrem de simplu de facut dar pt anti-talentul din mine … un pic de consideratie va rog! Baby steps :) 

Data viitoare dublez cantitatile, combin si niste mar, eventual le colorez cu niste pudra de roscove, si cred ca le fac in tava mare de prajituri :)

Deci poftiti!

LE: am descoperit o alta varianta, si mai simpla, si mai gustoasa, la Mitinita.
Prestat impreuna cu copiii aseara (31 martie 2013). Am facut mici modificari, reteta originala este dupa cum urmeaza:

Ingrediente:
175 gr de zahar brun 
2 oua
120 ml oil
200 gr de faina
3 lingurite de praf de copt
1/2 lingurita de bicarbonat de sodiu
3 lingurite condimente placinta cu mere Kotanyi
coaja rasa de la o portocala
200 gr de morcovi rasi
50 gr de nuci

Mod de preparare:
Intr-un bol punem zaharul, faina, praful de copt, bicarbonatul si amestecul de condimente. Le amestecam putin.
In alt bol punem ouale si uleiul,le amestecam cu un tel. Punem compozitia in bolul cu faina si amestecam,doar cat sa se incorporeze. Adaugam morcovii,coaja de portocala si nucile.
Turnam mixul in formele de muffins si dam tava la cuptorul preincalzit,cam 35-40 de minute.
Lasam sa se raceasca si le servim ca atare sau cu crema deasupra.

Eu am pus doar 100gr zahar brun plus doua linguri de miere dar si ceva stafide, pe langa nuci. Intentionez sa elimin si mai mult din zahar :)
Ulei a fost ceva mai putin de 120ml, din care am uns si formele, merge si cu mai putin de atat :)
Cred ca merge si numai cu doua lingurite praf de copt, sau poate chiar numai una, cresc ca nebunele!
Condimente smechere n-am avut, am pus scortisoara si nucsoara, plus o lingurita pudra de roscove, la jum din compozitie.
Morcovii au fost ... partial mancati, in timpul procesului, de catre ajutoarele mele :) Am mai suplimentat cu un mar ras, cred ca merge si jumate-jumate mar cu morcov.
Desi nu prea sunt deacord sa folosesc f des, totusi coaja de portocala face toti banii, au iesit deosebit de aromate :)
Deci e foarte versatila, imi place enorm.
Ies cam 4 tavi(modelul prezentat mai sus) X 6bucati, de dimensiune decenta, nu obeze :)
Grozav de bune si pufoase!

Un comentariu: