luni, 16 iulie 2012

"Painea de la Vatican"

Mare dubiosenie cu chestia asta ...

Soacra mea a primit o mana de aluat (nu stiu exact de la cine), mi-a spus acum cateva zile ca are sa-mi de o maia "de la Vatican".
Eu am crezut ca este o drojdie naturala pe care o voi putea folosi la painea de casa, pe care o fac cam tot timpul, si pentru care caut inlocuitor pt drojdia din comert. Inca ma uit lung la reteta de maia si nu am curaj sa ma incumet, nu stiu de ce ...
Mi-a spus ca nu-i chiar asa, iese "o prajitura", trebuiesc puse ingrediente in fiecare zi, o lasi sa creasca in bucatarie, la temperatura camerei, o saptamana (!!!) si alte cateva chestii care m-au lasat cam in ceata. Apoi nu am mai discutat despre subiect, a spus ca va face ea "prajitura" duminica si mai vedem dupa aceea.


Duminica a copt, mirosea extrem de bine, dupa masa de pranz am mancat cate o feliuta, era buna (soacra mea e mare maestra in bucatarie) dar nu exceptional de buna, mie mi-a placut, ca un chec simplut.
Mi-a dat cateva linguri de maia, pe fundul castronului in care crescuse si saptamana trecuta (!!!) spunandu-mi sa o las exact acolo si doar sa-i adaug chestii in saptamana ce urmeaza, si mi-a dat si "reteta".

Ei bine reteta ... hm :)
Inca am mai putin de 12 ore de cand am citit-o si tot am un zambet in coltul gurii. De dimineata am dat pe net sa vad ce e cu "painea" asta "de la Vatican", citesc de mai bine de o ora si zambetul mi-a cam scazut la jumatate.

Reteta este un xerox, care pare cam la a cincisprezecea mana, si zice cam ca in cea din postul de aici (hai sa copy-paste ca altfel nu stiu daca va duceti sa cititi si pierdem firul povestii :) )
“Painea aceasta aduce noroc intregii familii pentru cine o face si va indeplini o dorinta.Doar O DATA IN VIATA se poate face .Preparatul dureaza de luni pana vineri,iar sambata se coace.
Maiaua (primita) se tine la bucatarie,acoperita cu un servet tesut,intr-un vas de plastic si se amesteca cu o lingura de lemn.
Luni: se adauga la maia 250 grame zahar si NU se amesteca
Marti: se adauga 250 ml lapte si NU se amesteca
Miercuri: se adauga 250 grame faina si se amesteca cu lingura de lemn
Joi: nu se adauga nimic,dar se amesteca cu lingura de lemn
Vineri: se adauga 250 grame zahar,250 grame faina,250 ml lapte si se amesteca
Sambata: maiaua obtinuta se imparte in 4 parti (una mare si 3 mici) ,cele mici vor fi date catre 3 persoane
In partea mare de maia se adauga 3 oua,250 grame faina,250 ml ulei,putina sare,1 praf de copt,scortisoare,stafide,rahat,nuci maruntite si se amesteca.Inainte de a introduce la cuptor se spune “Tatal Nostru” si ” Sa ramanem cu sanatate,noroc,pace sufleteasca si Dumnezeu sa dea liniste familiei noastre”
Dupa aceasta se pune o dorinta care se va indeplini si se pune la cuptor intr-o tava de prajitura (netapetata,doar cu foaie de copt) pentru 40-50 minute.Mancam cu familia si dam si altora din ea

cu mentiunea ca in varianta de la mine este scris maaaare, la fiecare zi "+RUGACIUNE", si marunte alte diferente.
Treaba cu rugaciunea a fost prima chestie la care m-a bufnit rasul, eu nefiind foarte religioasa. Am intrebat-o pe soacra mea, mai mult in gluma, daca merge si fara rugaciune, si mi-a spus ca crede ca da, si ea este o persoana cu simtul umorului :) nu stiu daca a respectat intocmai reteta sau nu :)

A ... 'nspea (ca nu pot sa spun "a doua") chestie dubioasa este faptul ca ti se spune ca poti sa o faci o singura data in viata (!!!), asta scria la sfarsit, la mine, nu la inceput. Din aluatul pe care il tot cresti pe parcursul saptamanii, la sfarsit, il imparti in 4, dintr-o parte faci "painea" iar pe celelalte 3 parti le imparti la prieteni. Deci tu nu mai ramai cu nimic, cum e si logic, conform indicatiei de mai sus.

De unde eu chiar ma bucuram ca am un aluat din care pot sa fac constant chestii :) M-am si mirat ca soacra mea a facut un singur chec, si nu mai multe.

Deeeci ... acum e la mine, am mai citit si parerile altora si sunt in dubiu ... nu am nici o teama de a o arunca, mai ales ca ce am citit aici sau aici e destul de logic si bine argumentat.

Pe mine nu ma impresioneaza treaba ca imi va da noroc in viata si ma va scapa de toate necazurile (nu am crezut niciodata in asa ceva) nici nu ma speri ca as putea pati ceva daca o arunc (desi acest aspect nu se mentioneaza niciunde - poate tocmai de aceea are si credibilitate, mentionarea "ponoaselor" in caz de nerespectare intocmai ar fi atras, probabil, ceva circumspecti in plus).

Mi se pare ciudata treaba cu "o singura data in viata" si un argument pro ca ar putea fi ceva daunator dar de la care nu mori daca mananci doar o singura data. Cat de daunator poate fi ... la asta recunosc, mi-e teama sa ma gandesc, mai ales ca in inconstienta/nestiinta mea am dat si copiiilor ...

Oare chiar poate fi "bomba biologica" sau ceva de genul ?!?
Mi se pare o metoda f buna de a fi imprastiata prin lume, mai ales ca asocierea de cuvinte "paine" si "Vatican" ii da oaresce confort psihic, desi nici un cult religios nu recunoaste ca ar avea vreo legatura cu subiectul, ci dimpotriva, avertizeaza ca poate fi daunator.

Despre metoda de preparare nu pot sa ma pronunt, stiu prea putina "bucatarie" cat sa-mi permit dar este foarte curios cum de sta ea asa cuminte, la temperatura camerei, o saptamana intreaga si nu se strica, nu cere decat cate un ingredient pe zi (si rugaciuni, sa nu uitam!), fara mestecat, fara nimic ...

Pe de alta parte ... eu am si kefir si kombucha, tot chestii date din mana in mana, tot cu radacini vag cunoscute (fara nici o garantie ca sunt acelea despre care se povesteste), la ele nu am avut nici cea mai mica indoiala (n-as putea sa spun de ce!).
Mi le-am dorit, le-am dobandit si le folosesc de ani de zile deja ... nu stiu care ar fi diferenta intre ele si aceasta "paine", ca si incredere in produs ma refer. Argumentul ca "eu am mancat/baut si n-am patit nimic rau" se aplica ... si nu prea. Cand dau de sfatul/interdictia de a se folosi "doar o data in viata" parca mi se aprind niste beculete.
Poate fi un nou (sau nu atat de nou) ferment care se raspandeste din mana in mana, metoda pe care as tinde sa o apreciez, asa cum prefer sa cumpar branza/lapte/legume/conserve/carne proaspata de la "tzarani"/cunoscuti mai bine decat din supermarket, desi stiu ca imi asum anumite riscuri.

Deocamdata o pastrez, daca va ajunge si in cuptor duminica mai vedem. Ma mai documentez pana atunci, poate descopar vreo chestie monumentala, pe care vad ca nu a mai descoperti-o nimeni (la cautarea rapida pe care am dat-o eu pe net) :D

Treaba cu "o data in viata" ma zgandare rau ... din argumentul enuntat mai sus ... evident, la fel de mult ca si faptul ca a trecut printr-un "milion de maini" pana sa ajunga la mine, deci pe langa "baza" care nu stiu exact ce e, au mai manipulat-o si multi oameni despre care nu stiu nimic (igiena si calitatea produselor adaugate).

Daca vreti, va rog sa va inscrieti :D
desi nu stiu exact, la momentul vorbirii, cum s-ar putea distribui daca nu suntem in acelasi oras ...
Mai ales daca aveti info extra, va rog sa le impartasiti!

Sanatatea si bunastarea vi le doresc si eu, nu doar "painea"! :)

Ma duc sa arunc un sfert de kil de zahar in castron ... :)

LE: Reconsiderari despre produs, gasiti aici
LE(13oct): Sorry, a fost asasinata!

47 de comentarii:

  1. Andreea, am gasit eu undeva, cred ca pe site-ul Cristelei Georgescu pe care vad ca o citesti si tu, o reteta de drojdie naturala. Ai incercat-o?
    Mai stiu ca undeva in Ardeal oamenii de la tara pastreaza un bot de aluat din painea framantata (nu stiu daca la frigider sau la temperatura camerei ...) pe care il folosesc pe post de drojdie la urmatoarea paine, si tot asa mai departe .... Dar cred ca painea initiala tot a avut drojdie :).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu imi amintesc ceva de o retetata de drojdie naturala, ceva turtite din porumb, dar nu am reusit sa mai gasesc reteta, daca o dibui tu si mi-o lasi, as fi recunoscatoare! :)
      Am gasit intr-adevar foarte multe informatii interesante la CG.

      Am citit si despre ideea cu oprit aluat framantat pe post de drojdie, inca nu am aprofundat suficient, of ... parca nu-mi mai ajunge timpul pt nimic :)

      Am mai analizat maiaua de paine de la Vatican si mi-am schimbat complet opinia despre ea, acum suntem bune prietene :) o sa scriu curand despre ea din nou.

      Ștergere
    2. e o mare prostie sa te gandesti k dauneaza avand in vedere cate E-uri bagam in noi fara sa ne gandim la sanatrate
      si de altfel mi-a iesit atat de buna k nu am cuvinte
      dar trebe sa pui si un pik de suflet k sa iasa asa..............nu dubii prostesti ca oare e toxioka...nu are cum pt k daka nu ai stiut zaharul este k un conservant si tine aluatul proaspat
      practic e o prajitura cu un nume ciudat............pe kare o faci doar o data,e logic,pt k doar o data ,poate,se va nimeri in viata okazia de a primi un pik de maia de la cineva drag............

      Ștergere
    3. Sincer ... multumesc pt comentariu! As fi preferat sa scri corect romaneste, puncuatie, de-alea ...
      Poate ca nu e o prostie cum gandesc eu, pt ca poate eu nu bag in mine porcanii, E-uri si alte chestii din categoria asta, deci nu am nici un motiv sa fac comparatii de acest gen. Zaharul poate fi un conservant f bun dar in rest este extrem de daunator, avand in vedere cant masive care se consuma in prezent, pe plan global. Iar eu consider ca o prajitura care contine jum de kg de zahar (plus/minus, ca mai haleste, sa zicem, si ciuperca) nu este buna pt mine, ma gandesc la sanatate.
      Ma bucur ca ti-a iesit atat de buna!

      Ștergere
    4. mii de scuze,Andreea dar sa corectezi pe cineva care face greseli gramaticale iar tu sa scrii cuvantul "scrii" cu un singur i ?????
      hilar!

      Ștergere
    5. Ok, dar hai macar sa radem impreuna!
      Una e ca eu am uitat (sau mai degraba omis din viteza tastaturii) un "i", cu totul altceva este comentariul aproape iligibil, condescendent, aproape lipsit de punctuatie, de mai sus.

      Ștergere
    6. Mama mea facea drojdie naturala (la noi se numesc alotele).Cand facea paine facea si un colacel pe care il cocea putin iar apo il lasa in apa o zi parca iar apoi il amesteca cu malai si facea niste turtite cam cat o gogoase pe care le punea la uscat. Le pastra intr-o traistuta din panza si le folosea drept drojie atunci cand facea paine

      Ștergere
  2. Am facut si eu painea.Mie mi-a placut tare mult si am facut-o de mai multe ori din maia oprita de la o paine la alta

    RăspundețiȘtergere
  3. AM PRIMIT SI EU ACEST ALUAT DE LA O COLEGA , CARE DUPA CE AFACUT , A PLECAT IN ITALIA ...
    ACEST ALUAT SE FACE , SE IMPARTE IN 4 , SHI O PARTE SE FACE , CA IN FAZA FINALA ,( descrisa de tine ) SI SE COACE , SHI MANACA NUMAI FAMILIA
    CELE TREI PARTZI , SE IMPART , SE DA DE ,,POMANA ,, LA ALTE TREI PERSOANE , CARE TREBUIE SA FACA ACELE PROCEDEE DE LUNI PANA SAMBATA SHI SA PROMITA CA LE IMPARTE MAI DEPARTE LA ALTE 3 PERSOANE ...
    NU SE RUPE ACEST LANTZ, DE ,,PAINE ,,
    EU AM FACUT , DAR NIMENI NU MI-A VRUT CELELELTE PARTZI , SHI AM FACUT DIN TOT ALUATUL , CA NU LE-A PLACUT , ACE GUSTUL ACELA DE ALUAT ,, EXPIRAT,,
    SANATATE
    RODICA-SHTEFANIA , REGGIO EMILIA , ITALIA
    stefania_rodica@yahoo.com
    ( tot am ajuns in Italia , pana la urma ....la familia mea , nu la munca )

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. S-a schimbat limba romana ?! SHI in loc de SI ... SHTEFANIA ??!!
      PARTZI in loc de PARTI...
      Oameni buni, chiar aveti impresia ca nu se va intelege ce scrieti daca nu aveti la indemana diacriticele (ă, î, ş, â, ţ - pentru cine nu stie ce-s alea diacritice) si folositi cuvinte care nu exista in dictionar ?

      Ștergere
  4. am primit si eu o parte din paine si nu stiu ce sa fac,nu imi vine sa cred ca se implineste o dorinta.sfatuiti-ma va rog sunt in dubii










    0

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu am primit. Si o sa o fac. Nu are ce sa strice. Dimpotriva, daca are efect, chiar si numai psihic, tot e buna :)

      Ștergere
  5. Imi pare rau, partea cu indeplinirea dorintei chiar mi s-a parut cea mai hilara si nerealista din toata treaba asta, dar nu-mi permit sa dau sfaturi, nu vad nimic rau sa incercati :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Si eu am primit aceasta maia de la o colega. Adevarul este ca n-am nicio dorinta care sa-mi doresc sa fie indeplinita, dar n-am putut s-o refuz. Tot ceea ce-mi doresc este sa avem sanatate eu si familia mea si pentru asta incerc pe cat se poate sa ma rog si sa respect pe cat se poate vointa lui Dumnezeu.

    RăspundețiȘtergere
  7. zaharul rafinat (alb) pe care il cumparam din magazine este o chimicala foarte periculoasa pentru sanatatea noastra.
    In organism se comporta ca un drog. Creiaza dependenta si implica modificari in functionarea pancreasului si aparitia diabetului de tip II
    Cautati pe Google articole despre zahar supranumit "moartea alba"

    RăspundețiȘtergere
  8. Am primit si eu,am facut piinea eu cred in bunul dumnezeu acest aluat nu ajunge la orcine daca crezi o faci daca nu mai bine nu o luoa

    RăspundețiȘtergere
  9. Si eu am primit o parte de la soacra mea.Ea a facut prajitura si era buna.
    Acum citind atatea pareri stau si ma gandesc ce sa fac.
    Nu stiu, ce sa zic.Toate aceste ingrediente sa stea atatea zile in bucatarie, parca mi-e si frica.

    RăspundețiȘtergere
  10. daca nu am cui sa-l impart ce fac cu cele 3 parti de aluat?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu am bagat intregul aluat intr-o prajitura, cand am decis sa inchei cu treaba asta :)

      Ștergere
  11. Soacra mea a facut si ea acum multi ani, iar dorinta ei s-a implinit. Acum face cumnata mea, si a promis ca-mi va da si mie. Am sa incerc si eu. Daca dorinta mi se va indeplini am sa va anunt ;) .

    RăspundețiȘtergere
  12. buna fetelor! ma alatur exact pt aceeasi problema,vecina de langa mine imi da borcanelul cu aluat si reteta trasa la xerox. mama zice ca e o prostie,desi e credincioasa de fel,eu zic sa o fac sa nu intrerup cercul,nu am mai auzit de acest aluat sfant,dar vad ca nu sunt singura. eu spun bafta tuturor,o incercare nu omoara pe nimeni,si daca tot o facem macar sa ne rugam pt binele apropiatilor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu sunt deloc impotriva ca cineva sa se roage, daca considera ca ii face bine :)

      Ștergere
  13. Am un prieten care a primit "maia" a dus aluatu acasa si mama lui la trimis inapoi (mama lui spune ca este un blestem asupra familiei si aduce necazuri in casa) . A dus "maiaua" la familia de la care a primit "aluatul" respectiv si in familia aceea barbatul a facut infart (acum nu ca a readus el ""substanta"" , sunt sigur ca familia respectiva a dat la alti oameni )

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi este tare greu sa urmaresc un fir coerent in ceea ce ai scris ...

      Ștergere
  14. Am primit si eu asa cv (mama mea a primit) si deja s a apucat de ea nu stiu ce sa fac (eu nu pun gura pe ea) dar ma gandesc pt parintii mei , nu mi se pare ok !!! .
    Religia a fost o arma de a manipula pe cei slabi deci nu am incredere in "paine de la Vatican" gogosi dastea sa vand la fiecare pas si sincer mai bine cred in finte de pe alte planete decat in "puterea divina" . Acum mai in gluma ma in serios daca asta e cv rau sa i dam foc ....stiti vorba aia "cui pe cui se scoate" macar daca e de la ''necuratu'' se intoarce de unde a venit :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fiecare este liber sa creada, si sa faca, ceea ce doreste.
      Argumente pro si contra exista pt absolut orice subiect din lumea asta.
      Referitor strict la acest aluat, daca sta in cuptor o ora, la 200 de grade, este putin probabil sa supravietuiasca vreo dubiosenie care sa ne faca rau fizic :) Despre implicarea psihica in treaba asta ... este o cu totul alta discutie, si prefer sa nu ma bag, fiecare judeca pt sine.

      Ștergere
    2. aveti dreptate...merita incercat...mai ales dupa ce sta la cuptor la 200 de grade..ustensilele chirurgicale se sterilizeaza la 180 de grade! deci nu prezinta nici un pericol !

      Ștergere
  15. buna. eu astazi am copt acest aluat si va marturisesc ca a iesit bun.nu tocmai pe gustul meu(prea dulce).parerea mea este ca daca nu crezi,mai bine nu te complici. nu sunt o credincioasă inraita,dar am un minim de credinţă care mă face să cred ca suntem la mâna lui Dumnezeu.o sa vin sa va impartasesc daca dorinta mea a fost îndeplinită(sau nu) .Andreea

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai n-am spus ca nu iese bun :) Am continuat povestea, se poate citi in link-urile de la sfarsitul post-ului :)
      Abia astept sa-mi povesteasca, cel putin o persoana, despre indeplinirea dorintei! :)

      Ștergere
  16. si eu am primit maiaua si nu stiu ce sa fac pentru ca nu vrea nimeni partile ce trebuiesc date. imi este frica sa o arunc, dati;mi va rog un sfat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. SALUT! DACA NU AI LA CINE SA IMPARTI ALUATUL POTI SA-L COCI PE TOT IN LOC SA-L ARUNCI, NU SE INTAMPLA NIMIC ,NU FACI SI NU SE POATE INTAMPLA NIMIC RAU.

      Ștergere
    2. Buna ziua...vreau sa stiu si eu un lucru..deci acel aluat sa spunem "maia" care o primesc dar care e facuta dupa reteta de mai sus o fac si eu in continuare timp de o sapt cu aceeasi pasi si aceleasi ingrediente sau trebuie sa fac acea maia din nou si dupa sa ajung la ceea ce primesc eu???

      Ștergere
  17. EU AM PRIMIT VESTEA CA SAPTAMANA VIITOARE TRE SA FC ACEASTA PAINE DAR NU DE LA VATICAN ,CI DE LA IERUSALIM. HA , V-AM LUAT CU ASTA.ORICUM AM SA O FAC.NOI AM PRIMIT-O DE LA CINEVA CARE CHIAR A VENIT CU MAIAUA DE LA IERUSALIM. PUP

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar e adevarat ca este adusa de la Ierusalim? Eu am primit si azi am copto...sper sa mi se indeplineasca dorinta

      Ștergere
  18. Eu am primit.o pt o doua oara... ce fac? O prepar tot eu ? Are ceva? Ca se spune ca se face o singura data in viata... nu stiu de ce..

    RăspundețiȘtergere
  19. Am si eu o rugaminte, daca are cineva sa-mi dea si mie maiaua pentru painea de la vaticani.. Daca are cineva , il rog sa-mi trimita adresa de contact pe e-mail :simonapirvu58@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  20. Oameni buni cand se coace aceasta paine sfanta.la mine pe reteta scrie Duminica,dar din cate stiu eu Duminica nu se aprinde focul in cuptor ca e pacat.La unii vad ca scrie sambata.astept raspuns

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ASA ESTE NU SE COACE DUMINICA .SE COACE SAMBATA SERA SAU LUNI DIMINEATA.

      Ștergere
  21. sunt in dubii,nu stiu ce sa fac,am primit si eu maiaua.o tin la frigi de sambata.azi a ajuns la mine si manuscrisul.nu sunt pregatita sa fac inca ceva ce se face ,,o singura data in viata" nu ma consider inca ,,matura" si apoi cand e vorba de familia mea nu as face niciodata chestii care sa le faca rau.cand eram in gimnaziu primeam dif.biletele :scrie de 10 ori si da mai departe,daca nu vei avea ghinion.azi am crescut nu mai cred in astea!

    RăspundețiȘtergere
  22. Am si eu o intrebare painea asta de la vatican e pt toate religile sau numai penteu catoloci, si in caz de nu reusesti sa dai mai separate ce se intampla?

    RăspundețiȘtergere
  23. ~Crede si nu cerceta.~
    Suntem societate de consum : cumparam si mancam toate gunoaiele si o biata ~prajitura~ face rau. Hai sa fim seriosi ! Am primit, am facut,am mancat si nimeni nu a murit, nu a facut urticarie si nici cine stie ce
    Ne e frica de asta dar nu ne e frica de ~mezelul~ din comert

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici noi n-am facut urticarie, dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa-ti pui intrebari si sa cercetezi, cat se poate :)
      In rest sunt foarte deacord cu argumentatia :)

      Ștergere
  24. Buna fetelor, eu am primit painica azi cum sa fac sa o pastrez pana luni ? La congelator e ok?

    RăspundețiȘtergere
  25. Nu trebuie pastrata la frigider. Se tine intr-un bol la temperatura camerei. Eu astazi am terminat procedeul si nu am gasit decat doua persoane de incredera la care sa daruiesc. Decat sa fiu luata peste picior, mai bine zis persiflata, cealalta parte care nu am cui sa o dau o voi coace tot eu.

    RăspundețiȘtergere