luni, 15 iulie 2013

Despre mierea si albinele noastre

Un amalgam de situatii a binevoit sa-mi dea un sut in partea dorsala si m-am mobilizat sa scriu despre treaba asta pe care o aman de ceva saptamani bune, nu din lene sau ceva, ci pt ca inca nu am avut timp sa ma documentez pe cat de bine mi-as fi dorit, sa va dau link-uri utile si bine studiate. Promit sa revin cu si mai multe informatii!

Pe de o parte, Kadia se plangea de lipsa de energie si a solicitat sfaturi :) Eu am sarit ca arsa, i-am recomandat kefir si/sau kombucha dar mai ales miere (productie proprie), care mi se pare in primul si in primul rand o sursa de enrgie, si sanatate, daca este intr-adevar naturala, si nu sunt intolerante la ea.


MamaOcupata tot bazaie cu reteta ei anti-celulitica cu miere si zat de cafea, pe care, pe cat de simpla este, pe atat de greu mi-o aduceam aminte :) Motivul este mai simplu de atat: desi am citit-o de mai bine de un an, nu m-am invrednicit sa o fac pt simplul motiv ca la noi in casa nu prea se bea cafea, deci nu am de unde lua mult-stimatul zat :) Dar se face, promit, gasesc eu pe undeva :)


Ligia, o draga prietena, cu care vorbesc "din an in Paste" :) m-a intrebat intr-un mail, acum mai bine de o luna cred, si mai recent m-a intrebat si Angy, daca noi hranim albinele (si) cu zahar sau daca le dam medicamente/antibiotice. Pare sa fie o preocupare pt muti oameni si mi se pare normal.
Raspunsul meu a fost destul de amplu, haotic (pt ca eram ocupata dar vroiam sa si raspund, astfel ca a iesit destul de mult dar nu f frumos structurat) cu multe link-uri si argumerte. Recent i-am forward-at mailul si sotului, sa-l intreb ce parere are despre exprimarea si argumentele mele, si mi-a spus, foarte sugestiv, ca ca i se pare foarte ... pasiona!
Mda, m-a descris destul de bine :) Cand imi place ceva si sunt convinsa, pot muta muntii si convinge pe oricine de orice, cum mai povesteam si in alte ocazii, despre mine :)

O sa incep cu treaba asta, cum si cu ce se hranesc albinele noastre, partial copy-paste din ce am scris pe mail, dar mai bibilit putin, ca sa fie mai usor de urmarit, si apoi va las cu un articol recent despre piata mierii din Ro si cum puteti testa daca mierea achizitionata este naturala sau nu. De urmarit si comentariile de la articol!

sursa
Mosul nostru, stuparul principal, si singurul (noi doar il ajutam cu diverse ocazional, el se ocupa de albine) este foarte informat, citeste o multime, si carti de specialitate, a invatat sa butoneze si pe net, in cautare de informatii. Pana acum a mers impreuna cu un prieten, in pastoral, om care se ocupa de albine de peste 10 ani, de la care luam si noi miere, inainte de a o produce singuri, dar de la inceputul anului spune ca nu mai este deacord cu  practicile lui, pentru ca vrea sa scoata prea multa miere si forteaza albinele :) Este bun prieten si cu un veterinar caare are stupi, deci ia info dintr-o multime de surse si e bun sa le si filtreze.

Uneori le mai da Protofil, rar (este o solutie din plante, am cercetat si e super-ok, sper sa i-o pot prepara eu, sa nu mai dea banii pe ea :) ), nu este de dorit dar uneori este necesar. Mi-a placut paralela Ligiei cum ca nu ne place sa le dam medicamente copiiilor dar uneori acestea chiar sunt necesare. Noi am redus la maxim treaba asta, in privinta copiiilor, la albine inca lucram sa reducem :) Alte bazaconii nici gand, i-am interzis total, pt ca noi, in primul rand, consumam din mierea asta si nu vreau sa am ceva pe constiinta, nu mai zic de oamenii care iau de la noi. As intra in pamant de rusine daca mi s-ar reclama ceva, vreau sa tin fruntea sus, intotdeauna. 

Anul trecut a avut probl cu niste pasarele, numite prigori (daca imi amintesc bine), care veneau stol si le mancau albinele. Nu mai stiu cum au rezolvat-o, erau disperati.

Am primit intrebari si daca le facem solutie cu zahar sau le lasam mierea lor sa se hraneasca. Raspunsul este iar impartit ... cu solutii nu prea ne complicam, preferam sa nu mai facem ultimul cules de toamna tocmai ca sa le ramana lor miere in stup din care sa se hraneasca toata iarna. In celelalte anotimpuri chiar nu se pune problema de hranit cu altceva pt ca Mosului ii place la nebunie sa plece cu ele de acasa (adica dupa diverse flori, in zone in care acestea abunda in perioada in care nu sunt f multe in zona noastra), motiv pt care cumnata chiar le numeste "amantele lui" :)

Le mai face si sirop uneori, mai ales pt a le putea administra "tratamente" daca apare vreo problema majora si considera ca este cazul, dar folosind tot miere de-a lor, din bidoanele noastre, oprite special pt asta. Foarte rar face sirop cu zahar, si cine spune ca nu face asta cred ca minte rau. Nu cred ca isi opreste cineva jumatate din productia de miere de peste an, ca sa le-o dea inapoi albinelor, in special  iarna, daca este o iarna lunga.
Noi insine consideram ca zaharul este ceva foarte daunator organismului, si folosim destul de putin, si acela majoritar la conserve (compoturi, gemuri, conservat muguri de brad sau altele) unde consider ca beneficiile sunt mai mari decat dezavantajele. 
Personal am o cutiuta de 3-400gr zahar de trestie, in bucatarie, si o reumplu la 3-4 luni, majoritar fol la painea de casa, adica doua lingurite la drojdie, o data pe sapt :)
Mint! Mai folosesc si la ceaiul de kombucha, sau la sucuri fermentate gen socata, cocozata, ciresata, zmeurata :) dar se pune la categoria ca mai mult foloseste decat dauneaza, plus ca cea mai mare parte din zahar se metabolizeaza :) Iar in ultima vreme consumam f rar suc dinacela pt ca avem multe fructe proaspete in gradina.

Referitor la posibilul continut de zahar sau alte substante(naturale), in mierea de albine (venit din alimentatia/tratamentul lor) mi mi se pare o problema demna de ignorat, vorbind strict despre mierea noastra si avand in vedere cele mentionate mai sus. 
Oricum, daca ne gandim in directia asta, cam toata alimentatia noastra contine alimente impregnate cu substantele cu care au venit animalele/plantele in contact. Grija pe care o avem pt a procura carne de la animale crescute cat mai natural sau plante cat mai putin "stropite"/modificate genetic, ar trebui sa fie si in privinta mierii. Dar ceea ce ar contine o miere nefalsificata nu ar trebui sa fie mai daunator decat ce contine laptele muls de la vaci sau alte produse ce au presupus o transformare a alimentelor (fie ele chiar si nu neaparat de o calitate foarte slaba) prin intermediul corpului unei fiinte. E ca si cum ai spune despre copiii din tarile sarace ca au mai putine sanse la viata decat cei din lumile bogate, pt ca mamele de la care sug sunt hranite cu ceva de calitate mai slaba (in acceptiunea noastra), pe cand defapt sunt mult mai multe lucruri, din viata unui om, care ii determina calitatea vietii si modul in care traieste/imbatraneste.

Cautam miere 100% pura dar locuim in orase poluate, mancam tratat sau modificat genetic, bem apa cu "antigel" in ea, si cumparam chestii pe baza comvingerilor formate de reclame, care au impact asupra noastra chiar si fara sa vrem, deci cum am putea, in lumea asta, sa cerem ca ceva sa fie pur 100%? Sau cum am putea avea incredere in cineva care ne-ar spune asta despre un produs pe care incearca sa il vanda?
Lumea este cruda si poti sa incerci, eventual, sa sortezi rau de mai putin rau, chiar bine 100%, ideal de bine, nu prea mai exista, din pacate. 

Si oricum, productia de miere de acum, de salcam, nu mai are nici o legatura cu orice ar fi consumat albinele peste iarna(zahar sau tratamente), mierea este doar din polenul florilor de salcam(+5%alte flori), nu din altceva consumat acum 3-4 luni.
Cel mai mare pericol mi se par, de departe, practicile cand se dilueaza sau se incalzeste mierea (ca sa fie fluida), astea ar fi fost mult mai rau pt ca isi pierde o multime de treburi folositoare, si totusi mai putin rau decat ce ar fi cumparat de pe unele din rafturile din super-market :) Am scris eu ceva pe tema asta, aici.

Simt ca ati obosit :)
Hai sa lasam articolul cu miere contrafacuta si cum se poate identifica dansa, pt alt post, curand :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu